Tuesday 12 June 2012

BUAT APA BUAT BAIK DENGAN ORANG MISKIN.

APA SALAHNYA BUAT BAIK DENGAN ORANG MISKIN ?.......

Bila kita memberi xd perbezaan antara MISKIN atau kaya,CACAT atau sempurna,HODOH atau cantik, bila dah namanya ikhlas pemberian nampak dengan jelas. Tapi dalam dunia yang serba moden ni banyak sangat y dibezakan sampai nak minta pertolongan tengok dulu orangnya.Kalau boleh mendapat balasan pada masa hadapan baru la dengan senang hati nak menolong. Kita hidup dalam serba kekurangan apa salahnya bila kita berada dalam keadaan berlebihan kita tolong orang sedang kekurangan.Tuhan tu MAHA KAYA. DIA boleh letak kita dalam keadaan susah ataupun senang. Kaya tak bermakna kita GEMBIRA. Miskin tak bermakna kita  HINA. Dan yang miskin janganlah bongkak lepas kaya. Selalu macam tu. Bukan tak boleh tapi memang tak boleh. Tuhan bagi kita rezeki bukan untuk menunjuk tapi menduga kita macam mana bila dah kaya. Sebab tu ada situasi di mana dia dah kaya dalam sekelip mata dia boleh jatuh miskin balik. Kekadang tu ada juga orang kaya tapi kedekut. Dia bukan kedekut tapi dia berjaga (berJIMAT).Contohnya  ada  orang  yang rumah besar tapi naik moto capok je. Tu bermakna bukan dia kedekut tau cuma dia tau bezakan yang penting atau tidak. Susah senang orang bukan kita boleh nampak pown.


KALAU BERMANDIKAN DUIT POWN KALAU DAH NAMANYA TAMAK MEMANG TAK PERNAH CUKUP.

Bila x cukup duit siapa perlu kita minta/pinjam?



Bukan senang nak pinjam duit dan bukan senang nak minta hutang. Lagi-lagi yang pinjam tu orang yang kita rapat, bila minta nanti diorang ingat kita x sabar pulak bila kita x minta diorang ingat kita lupa lak. Senang cerita bila dah berhutang tu ingat-ingat lak bayar balik. Bukan semua orang pemurah dan bukan semua orang kedekut.

Berbalik pada tajuk di atas, siapa yang patut kita nak minta pinjam bila kesempitan duit:

1) IBU BAPA
- kenapa mesti ibu bapa??? kerana ibu bapa sahaja yang faham kita macam mana dan hanya diorang yang dapat tolong dengan ikhlas.

2) EASY TO TALK
- find someone that we can talk easily, not someone who keep asking what we gonna do with that money, when we can pay back and bla bla bla.......that kind of people will make you feel like shit!

3) TAK SUKA BERCERITA
- cari orang yang boleh beurusan antara uoal's berdua je. Jangan berurusan dengan seseorang yang suka bercerita. Takut-takut nanti orang macam ni tambah-tolak cerita lain lak ceritanya contohnya pinjam cuma RM500 jadi pulak RM5000. Sape nak bela dah la xd kontrak deal pakai mulut je.

MORAL OF STORY:
Berjimat-jimatlah sebelum terlambat. Sebab belum tentu kita ada orang nak jaga masa hari tua dan beringat-ingatlah sebelum berbelanja bukan semua benda kita kena beli. Beingat pada orang beringat juga pada diri sendiri. 

MONEY IS NOT EVERYTHING.









No comments:

Post a Comment